Register | Login
Attackpoint - performance and training tools for orienteering athletes

Training Log Archive: jys

9 AM

Längdskidåkning 1:10:23 [3] 15.93 km (4:25 / km) +95m 4:17 / km

Saturday Feb 23, 2019 #

Note
(rest day)

Vilodag. Bröllop.

Känner mig ytterligare lite piggare, inte lika förkyld idag. Försöker mota med "kålrots-saft", honung, ingefärashot...

Friday Feb 22, 2019 #

Note

Gick bra att resa hem, men på em var jag riktigt segt och trött och på kvällen kände jag mig helt väck. Men kämpade på och packade upp och handlade. Sen te och honung och hoppas på en bra natts sömn.
7 AM

Längdskidåkning (Klassiskt, distans) 39:42 intensity: (32:42 @1) + (7:00 @2) 8.65 km (4:35 / km) +142m 4:15 / km
ahr:132 max:154 shoes: Atomic Redster Skins

Björnliden, klassiskt pass, kortare lugnt pass. Känner mig inte helt fri från snuvan, förkylningen, men ok för att ta ett sista morgonpass innan hemresa. Dock inte läge för hårdare körning, utan försökte ta det lugnt. Stakning från korset och resten av passet (utom sista backen på vägen upp mot vår nedfart). Kändes bra uppe på myrarna. Skönt att få avsluta med detta pass som både gick lite fortare och kändes lite lättare än torsdagens. Sen hemresa. Hade sällskap av Erik, trevligt.
Fina spår, nysnökaraktär med ett mycket tunt snölager i spåret, ca -6 grader.

Ca 7 km finns i Racefox, stakningen: attack 9,7, båltryck 15,2, stabilitet 4,1, frekvens 46.

Thursday Feb 21, 2019 #

9 AM

Längdskidåkning (Klassiskt, distans) 1:16:53 [3] 14.37 km (5:21 / km) +231m 4:57 / km
shoes: Atomic

Kanske lite tidigt, känner mig lite snuvig än, men var så sugen att åka skidor och ville testa så tog ett riktigt lugnt distanspass idag (planen från början var 2-2,5 h med ökande fart mot slutet, men blev lugnt och kortare).
Hade snöat ca 1 dm i natt och lätt snöfall under passet och fick spåra upp till korsningen, riktigt trögt, var nära att vända om. Väl uppe var det nykört, fina nysnöspår, men jag tyckte de gick lite trögt. Åkte ner till Grövelfjäll till vägen och vände, sen till Lövåsens parkering där jag skulle möta upp familjen. Två korta stopp under vägen. Kändes rätt trögt uppför och under hela passet har jag snorat rätt mycket. Men jag tror inte att detta pass blev dåligt för förkylningen.
Vallat med blåsuper och toppat med lila HF, -8 grader.

Klädde sen på mig och åkte med Ella hem, 30 min. Blev lite kall men inte så farligt. Sen lite trött fram emot em.

Wednesday Feb 20, 2019 #

Note
(sick)

Idag hade jag tänkt köra ett pass med korta stakintervaller och kanske skatea lite som uppvärmning och nedvarvning. Men känner mig inte pigg, känner mig förkyld, lite snuvig, inget halsont, och allmänt seg i kroppen. På morgonen fundering om på gränsen mot feber, 37,4 grader såinte helt bra men inte heller dåligt. Blev en dag i Grövelfjäll med barnen, först ca 1 h i barnbacken med Ella, sen lunch och efter lunch ca 1,5 h mest i stora backen med Tuva och lite i barnbacken. Var solig och fin dag, några minusgrader, en riktigt skön dag och jag orkade ändå ok.
Eftermiddagsfika och sen skottning, det sista på taket, ca 0,5 h med Erik.
På kvällen ca 20 min lugn o skön yoga mest som stretch, det kändes lite snorigt först men sen var det skönt att sträcka på kroppen. Trött ikväll, men inte lika slut som igår. Hoppas på lugnt pass imorgon.

Tuesday Feb 19, 2019 #

Note
(rest day)

Idag var det planerad vilodag. Vaknade dessutom men en förkylningskänsla i kroppen, inte snuva eller halsont men seg kropp, och liksom att det kryper i kroppen.
Åkte skidor med familjen på fm, blev tillslut 2,5 h och 12 km med Tuva. Sen var jag helt väck och fick vila lite på em.
Efter vila och fika skottade vi tjejer en del av taket och lite på nedfarten, blev ca 1,5 h skottning.Tung snö på taket, någon plusgrad, men fint att vara ute i lite sol. Sen riktigt trött.

Monday Feb 18, 2019 #

Note

På em var jag riktigt trött men då blev det Backfillippas skidlek vid Stf och Trollspåret. Sen helt väck.
Känner ömhet på en punkt på hö sida långt ner på ryggen, får försöka massera med någon boll eller liknande.

På kvällen körde jag ca 25-30 min yinyoga för att stretcha ut trötta muskler.
8 AM

Längdskidåkning long (Klassiskt, stakning sista) 2:58:22 intensity: (1:28:07 @1) + (1:02:51 @2) + (27:24 @3) 37.41 km (4:46 / km) +623m 4:24 / km
ahr:134 max:157 shoes: Atomic

Långpass, klassiskt i Björnliden. Sista halvtimmen, drygt, 37 min, enbart staktning; Lappvolln - korset - Lappvolln - hem. Denna del gick riktigt bra, kändes bra att bara staka trots all trötthet innan. Var rätt lättåkt den biten också, fina hårda spår men inte isigt. Fick några minuter stopp mitt på en myr när jag mötte en annan NocOutare som var pratglad.
Innan stakningen hade det gått blandat. Började med bakhalt (blå extra kvar i botten och på det röd xc 0- -2. Det var ca +1 när jag gav mig ut. Efter vägövergången vid Grövlan stannade jag och vallade, Swix ice krystal +2 -0, passade på att dricka (1:a mellantiden). Fick helt ok fäste. Vid Grövelsjön och upp över fjället mot Olån blåste det mycket och dimmigt, spåren igenblåsta så där tog det tid, funderade om jag skulle ha vänt och tagit en annan väg, men envisades och kom upp. Längs Olån och sen upp till Lövknuln var det ok, men lite segt. Sen fin stakning och åkning till Valdalsbygget, njöt. Här kom jag lite sent på att jag efter 1 h tänkt ha 20-30 s spurter var 10:e min, så lade in detta och tog totalt 10 st vid bra tillfällen, ibland stakning ibland diagonal. Vätske och energipaus vid Valdalsbygget, energibar, och vägval. Bestämde mig att ta vägen över Dyllen, det gjorde jag rätt i, fina spår både upp och ner. Sen nerifrån Storsätern och upp blev det kämpigt, inget fäste, uppe vid leden en vätskepaus och energigel, sen faktiskt ok fäste upp till Lappvolln.
Blev trött, men ändå ett bra pass. Varierande väder och underlag, men mycket njutning även om utsikten inte var fin.