Register | Login
Attackpoint - performance and training tools for orienteering athletes

Training Log Archive: axelhalvar

MoTuWeThFrSaSu

Sunday Jun 25, 2017 #

Orientering 1:21:07 [3] **** 9.65 km (8:24 / km) +215m 7:34 / km
ahr:146 max:169 spiked:12/16c slept:8.5 shoes: VJ Bold (2017)

Långdistansträning på Stora Närfjället, aldrig sprungit här tidigare så det var intressant. Parkerade bilen en bit ifrån målet och utgick därifrån. Kroppen kändes pigg, fick flyt i löpningen och hade det under hela träningen. Spikar första och tar det väldigt lugnt för att komma in i det. Lite miss på andra men helt ok ändå, bra start och fick en bra känsla. Virrar runt lite på 3-4 och är ofokuserad. Skärper mig efter det och orienterar riktigt bra, spikar allt. Sjukt bra känsla till 5an, lite läskigt med fåglarna som var rätt närgångna bara. Började hagla vid 9 så tappar lite fokus och missar 9 pga ett slarvfeloch 10 för att jag inte ser ett skit, fick springa rakt fram och hoppas på det bästa. Fortsätter när jag springer mot 11 och 12 men spikar båda två ändå. Gjorde svinont med allt hagel. Slutade när jag fortsatte ner mot skogen igen. 13 går riktigt bra. Sista kontrollerna går riktigt bra. Tappar lite fokus när pappa ropar hej vid 14 men bra hela vägen in i mål. Nerjogg till bilen, typ 2 min. Sjukt bra pass och riktigt kul, jobbigt med vädret men en upplevelse det också.

Cykel long 2:12:51 [2] 25.82 km (11.7 kph) +456m
ahr:122 max:148

MTB i Rörbäcksnäs och hem över Hundfjället för att jag ville prova det. Börjar komma in i cykligen nu, de knixigare partierna blir lättare hela tiden. Körde början på Vallsjörundan och när vi kom ut till asfalten körde vi tillbaka till spårcentralen. Klarade av den omöjliga backen efter 3 försök, fan va gött! Daniels sadel gick sönder så de andra tre åkte hem. Jag var inte nöjd utan ville köra mer så tänkte att jag kunde köra hem. Hade inte testat spåret över Hundfjället så ville prova, var ju fint väder och allt.

Iaf, cyklar mot Skogsäterstugan, lite segare i kroppen nu. Hittar inte stigen upp på fjället först utan kör förbi den, det var inga skyltar alls så visste inte vart jag skulle köra upp. Stigen upp på fjället var riktigt kass, i början var det blötmosse och ju längre upp man kom ju mer sten blev det. Slutade med att jag pausade klockan efter stugan och fick gå upp. När jag börjar komma upp på kalfjället stannar jag för att enjoy the view och ser då hur mörka molnen är. Typ som en jävla vägg ligger de runt fjället och solen tittar fram från östra sidan av fjället. Det börjar hagla lite men det slutar snabbt igen. Fortsätter gå och när det blir så platt att det går att cykla sätter jag mig på cykeln. Helt plötsligt får jag en hjärtattack av en smäll och inser att en blixt har slagit ner på fjället, typ 2-3 km ifrån mig. Mördarfåglarna kommer farandes från blixtnerslaget och flyger förbi mig. Blir riktigt stressad och börjar cykla fort som fan. Sämsta stället att vara på när det åskar är fjället. Fortsätter och kollar bakåt ibland, typ för att kolla så blixten inte hinner ikapp mig eller något, javettefan. Överlever till E8 och cyklar nerför slalombackarna. Överlevde iaf.

Saturday Jun 24, 2017 #

Cykel 21:17 [1] 6.3 km (17.8 kph) +44m
ahr:120 max:151 slept:8.0

Cykel till och från träningen i Orrliden.

Orientering tempo 1:12:46 [4] **** 8.76 km (8:18 / km) +230m 7:21 / km
ahr:146 max:175 spiked:10/13c shoes: VJ Bold (2017)

Downhill i Orrliden på Stora Närfjället. Uppvärming från där jag ställde cykeln. La jackan vid målet påväg upp. Hittade inte alls starten, så uppvärmingen blev typ 30 min lång. Började springa men ingenting stämde så fick starta om. Fick springa ner till 1an för att vara säker på att jag var rätt. Massa läskiga fåglar som satte sig och pep och kollade på mig, fyfan va läskiga dom är. När jag väl startade gick det väldigt knackigt, hade inte riktigt koll och var inte så noggrann. Emellanåt så fick jag till det riktigt bra, men riktningen var inte alls bra. Tror att uppvärmningen bidrog lite till det, var lite seg i skallen. Gjorde en stor bom till 10, var påväg rätt men slarvade och visste inte vart jag var. Sprang åt helt fel håll och fick springa tillbaka. Mot slutet gick det bättre. Var sjukt stenig terräng och mycket stup. Kul terräng, men fick inte riktigt upp tempot som jag hade hoppats på, blev inte riktigt högintensivt. Nerjogg till cykeln, ca 6 min. Sjukt kul att springa här för första gången!

Orientering 1:21:42 [2] **** 9.83 km (8:19 / km) +106m 7:53 / km
spiked:12/19c shoes: VJ Bold (2017)

Lugn orienteringsrunda på Östfjället ner mot sjön (där O-Ringen etapp 1 gick) och över mot Flatfjället. Lite seg innan men kom igång på passet, sjukt fint väder och kroppen kändes pigg. Fick verkligen flyt i löpningen och kunde ligga på i ett jämt tempo. Orienteringen däremot var lite halvknackig emellanåt. När det gick bra så gick det riktigt bra, några kontroller gör jag precis det jag ska. De kontrollerna som inte gick bra däremot så tappar jag fokus och börjar tänka på annat. Hade lite svårt för kontrollerna i fjällbjörksområdena också, ett förbättringsområde. Mot slutet hamnade jag i ett riktigt fint område där jag aldrig sprungit förut. Riktigt bra känsla, piggare efter än före. Kul att kroppen håller. Glömde pulsbandet.

Friday Jun 23, 2017 #

Cykel long 2:39:52 [2] 40.0 km (15.0 kph) +403m
ahr:127 max:160 slept:8.5

MTB i Rörbäcksnäs med Daniel. Test av nya slingan, Örsjönsrundan+lite extra på Vallsjörundan+hem runt fjället. Ont i rumpan hela jävla passet, sadeln är ren tortyr. Men annars så gick det bra, förvånansvärt pigg efter igår. Riktigt najs och gick fort. Nya slingan var så sjukt fin, min nya favoritslinga, kommer bli bättre när lite fler folk har kört där var rätt mycket ljung och mossa fortfarande så lite trögt att komma fram på några ställen. Dock fett coolt att vi är med och gör stigen, där vi cyklar kommer alla cykla efter oss. Ont i muskeln bredvid knät hela passet, och lite kramp i knäna emellanåt, men kroppen kändes pigg och på hugget. Vägen hem var riktigt kul och fin. Bra pass, mer i eftermiddag.

Thursday Jun 22, 2017 #

Cykel long 3:24:39 [2] 67.53 km (19.8 kph) +374m
ahr:120 max:160 slept:8.5

Långpass på Vasaloppspåret med Daniel från Mångsbodarna till Hemus. Hyrde en Bianchi som jag ska köra med några dagar nu. Startade iaf i Mångsbodarna och först kändes det ovant såklart men kom snabbt in i det. Det jobbigaste var den hårda sadeln, annars gick det galant. Vi körde på i ett lugnt och jämt tempo hela vägen och stannade till vid varje station för vätske- och barpaus. Mötte pappa vid Gopshusbacken efter han ställt bilen vid Hemus, så han hängde på oss in i mål. Efter Oxberg började jag känna av att benen blev trötta och även knät lite, och det hängde i hela vägen till Hemus. Var mycket mer tekniskt än vad jag förväntade mig, och mycket mer kuperat. Tänkte mig typ grusvägar och helt platt men det var faktiskt riktigt roligt emellanåt. Sjukt fin skog hela vägen och på några punkter var utsikten helt magisk. Gött snack längs vägen. Lite dålig skyltning emellanåt och svårt att se vart man skulle. Men sjukt kul pass, kommer absolut att göras igen.

Wednesday Jun 21, 2017 #

Cykel long 1:33:02 [2] 21.22 km (13.7 kph) +168m
ahr:118 max:155 slept:9.0

MTB-runda i Rörbäcksnäs med pappa. Körde med moongoosen så vissa bitar var onödigt knixiga, lite vingligt hit och dit men kom in i det och det gick bra större delen av passet. Kändes bra som sagt, lite seg i skallen men kroppen var pigg. Kul att köra i Rörbäcksnäs igen, kommer bli ännu roligare när jag hyr en riktigt MTB.

Terränglöpning intervals 53:41 [5] 7.84 km (6:51 / km) +3m 6:50 / km
ahr:144 max:182 shoes: Inov8 Xtalon 225

3 min x 6 st med 1 min vila. Switchade med Daniel så han fick köra med cykeln. Intervaller i terräng/mindre stig efter cyklingen. Utgick från badplatsen i Rörbäcksnäs. Uppvärmning ca 13 min från spårcentralen, kändes segt. Cyklingen kändes. Första intervallen gick ändå hyfsat men märktes att jag var seg. Kändes segt 2-3 intervaller men sen så gick det bättre, kom upp i tempo. 4-5 sprang jag i ett tallhedsområde, sjukt kul och fint. Sista intervallen gick överlägset snabbast, tog lite tid att komma igång efter cyklingen. Kände mig seg men bra att jag körde intervallerna ändå. Nerjogg till spårcentralen+lite till när jag var där och väntade på Daniel och pappa, ca 20 min

Tuesday Jun 20, 2017 #

Rullskidor long 2:05:19 [2] 24.93 km (11.9 kph) +283m
ahr:142 max:163 slept:10.0 shoes: Skitrab Skate

Första passet i Sälen. Fick bli ett distanspass på rullskidorna med Daniel. Vi blev avsläppta av pappa typ vid norska gränsen. Vi körde in i Norge typ 2 km sen så vände vi, 25an hem och lite extra i Orrliden. Coolt att vara i Norge. Kändes bra hela vägen. Kände av knät lite emellanåt men för det mesta så kändes det ingenting. Bra känsla, ungefär 50/50 stakning och skejt. Gick bra fram till Närsjön typ, sen vart det rätt jobbigt. Trött i armarna så blev mer skejt mot slutet. Kul pass, nu är Sälenlägret igång.

Terränglöpning long 58:36 [2] 7.81 km (7:30 / km) +267m 6:24 / km
ahr:141 max:160 shoes: VJ Sarva Xero

Distanslöpning med pappa runt bakom Hundfjället, via Skogsäterstugan upp på fjället till starten på banan jag la. Sjukt fin stig, och skogen var helt magisk. Bland det finaste jag sett. Kändes bra, lite seg från Jukola forf. Hade dock bra flyt. Lite trött, men absolut bra känsla. Kul med två helt nya områden i Sälen jag inte tränat eller ens varit på under samma dag. Kul!

Orientering 50:27 [2] *** 6.49 km (7:46 / km) +101m 7:13 / km
ahr:141 max:161 spiked:8/10c shoes: VJ Sarva Xero

Orienteringsbanan jag la själv, inga skärmar. Mycket skråkontroller och vegetationskiftningar. Fick inte riktigt till riktningen och sluttningsorienteringen, slarvade lite och var inte riktigt fokuserad. Hade dock bra kartkontakt. Blev riktigt trött på väg ner mot stugan. Bra pass idag, nöjd med min insats. Skulle stanna och ta ett coolt kort på toppen av Hundfjället och plötsligt hör jag ljudet av dem där jävla mördarfåglarna. Tog kartan och fortsatte springa fort som fan. Trodde jag lyckats skaka av mig dem, så hör jag dem igen vid nästa kontroll. Denna gången flyger den riktigt lågt och jag blir livrädd, börjar springa fort som fan. Skakar av mig den lite men den fortsatte hänga med mig en bra bit ner i backen.