Register | Login
Attackpoint - performance and training tools for orienteering athletes

Training Log Archive: lost jokes

WeThFrSaSuMoTu

Tuesday Apr 26, 2011 #

6 AM

Note
slept:5.0 (rest day)

Reis naar Warschau.

Monday Apr 25, 2011 #

7 AM

9 AM

Running warm up/down 7:51 intensity: (5:51 @1) + (1:00 @2) + (30 @3) + (30 @4) 1.15 km (6:49 / km) +2m 6:45 / km
ahr:125 max:162 shoes: Inov-8 Oroc 340

Korte warming-up met twee versnellingen.

Orienteering race 55:29 intensity: (11 @1) + (2 @2) + (5:53 @3) + (41:57 @4) + (7:26 @5) *** 9.47 km (5:51 / km) +250m 5:11 / km
ahr:176 max:186 28c shoes: Inov-8 Oroc 340

Dag 3, H21A, afstand 8.22km.

Tannenwald 250411

Totaaluitslag

Gemotiveerd om nog lopers in te halen, al zijn de verschillen onderling wel vrij groot. Ik heb vooraf zo'n 5' achterstand op de loper voor mij. Fysiek geen slecht gevoel tijdens de warming-up, maar ik voel de vorige dagen wel duidelijk.

1) Niet eens overwogen om te lopen (bijna evenveel stijging maar een stuk verder), maar meteen de heuvel op. Op wat kleine twijfel in het allerlaatste stuk na een goede uitvoering.
2) Geen echt plan, maar door het witte bos lopen bedenk ik deze. Niet moeilijk.
3) Blij met m'n routekeuze. De verdichting was minder duidelijk in het terrein dan op de kaart, maar toch geen problemen met de post.
4) Nu niet blij met m'n routekeuze. Het plan was om het pad in n-w richting af te lopen en helemaal om te lopen langs de akker en heuvelop tot vlakbij de post. Het eerste deel loopt al mis door slecht kompaswerk en daarna besluit ik om er toch eerder in te gaan omdat me dat sneller lijkt. Een nerveus laatste deel omdat alles in het groen lastig te onderscheiden is. Gelukkig vind ik de post wel perfect. 1' verloren.
5) Aiming off, maar iets te veel afgeweken, 20". Wel een veilige keuze.
6) Lekker door de brandnetels.
7) De vervallen paden (een stuk groter dankzij bosbouwmachines) werkten erg verwarrend. De grote insnijding bij de post was erg duidelijk dus geen problemen.
8) Zware klim door de verdichting. Geen problemen verder, gewoon langzaam.
9) Niet helemaal tevreden met m'n keuze, ik had er nog iets eerder in kunnen steken en dan later het paadje weer op kunnen pakken.
10) Wat onzeker in het laatste deel, maar ik zat er goed op en toen ik iets verder liep zag ik de grote verlaging al.
11) Getwijfeld tussen westelijke route en doorsteken. Ik denk dat de oostelijke route uiteindelijk het beste was. Het groen was vrij langzaam met ook hier weer veel brandnetels. Ik haal hier (verbaasd) de loper voor mij in, waardoor ik iets sneller ga lopen.
12) Een heerlijke leg. Een makkelijk begin, daarna over het vervallen pad, iets afsnijden en me laten opvangen door de brandgang om perfect op de post uit te komen.
13) Wat onzeker in het laatste gedeelte tot ik de postzak rechts van me zie staan. 15".
14) Nog steeds samen op de lange leg. Ik probeer wat snelheid te maken en denk hem kwijt te raken, maar na de akker steek ik verkeerd door en loop te lang door het dichte bos i.p.v. de brandgang op te pakken zoals ik bedoeld had. Ik zie hem wel op de brandgang en probeer me te positioneren, maar als ik bij een pad uit kom loopt dat toch mis. Even checken met kompas en ik heb door waar ik zit. Laatste deel nog geprobeerd om hem in te lopen en we stempelen bijna samen.
15) Hier haal ik hem weer in door sneller af te dalen over het vervallen pad.
16) De kaart is hier wat vaag, maar de postlocatie is goed zichtbaar.
17) M'n routekeuze was via het pad, maar ik loop te ver door en heb het pas na een paar meter door, 15". Daarna goed tot vlak voor de post waar ik weer mis door op andere lopers af te gaan, 30". Medeloper stempelt weer voor me.
18) Hier maakt hij een fout en daalt te ver af, ik pak wel het goede pad en ben hem eindelijk kwijt.
19) Volle snelheid naar beneden.
20) Niet genoeg geconcentreerd, ik moest teveel afremmen, 10".
21) Op kompas, wel goed kaartlezend. Ik twijfel onnodig in het laatste deel. Ik zie waar ik zit maar vertrouwe mezelf niet helemaal, 20".
22) Langzaam. Omlopen via start was veel beter geweest.
23) Paadje naar start gemist, maar via de brandgang afgedaald. Kleine twijfeling voor de post omdat de brandgang slecht zichtbaar is. 10".
24) Zware klim voor mijn vermoeide benen. Ik word ingehaald door de 1e H21E loper en vermoed dat onze routes hetzelfde zullen zijn.
25) Geen bijzonderheden, ik kon alleen niet zo snel lopen als ik eigenlijk wilde.
26) Veel andere lopers.
27) Geen bijzonderheden.
28) Geen bijzonderheden.
F) Volle sprint omdat ik dacht dat een loper van onze categorie voor me liep, maar dat bleek niet zo te zijn. Niet helemaal tevreden over de finish, de foutjes die ik maakte waren nogal onnodig en hadden eigenlijk meer te maken met m'n eigen mentaliteit dan met de technische moeilijkheid.

Running warm up/down 19:58 [1] 2.82 km (7:06 / km) +1m 7:05 / km
ahr:132 max:152 shoes: Asics Gel Cumulus 12

Cooling down, eerste deel alleen op de baan, daarna nog een stukje met Wouter. Hamstring wat pijnlijk, waarschijnlijk door m'n eindsprint.
1 PM

Note

Van 13.00 tot 21.30 in de auto naar huis, om 22.15 op de trein naar Utrecht, overnachting bij Niels-Peter om morgenochtend het vliegtuig te kunnen halen :)

Sunday Apr 24, 2011 #

slept:8.5

9 AM

Running warm up/down 13:14 intensity: (5:30 @1) + (7:44 @2) 1.82 km (7:17 / km) +103m 5:40 / km
ahr:141 max:172 shoes: Inov-8 Oroc 340

Warming-up, met enkele versnellingen. Gelukkig niet zo warm als gisteren.

Orienteering race 1:36:16 intensity: (16 @1) + (5 @2) + (43:54 @3) + (51:00 @4) + (1:01 @5) **** 12.62 km (7:38 / km) +579m 6:12 / km
ahr:171 max:185 21c shoes: Inov-8 Oroc 340

Dag 2, H21A, afstand 9.55km.

Buchberg 1 240411

Buchberg 2 240411

Splits

Erg voorzichtig gelopen vandaag, heuvelop praktisch alles gewandeld. Een ontzettend mooie wedstrijd met een goede baanlegging en fantastisch terrein. Mijn prestatie was helaas wat minder met enkele slecht uitgevoerde routekeuzes.

1) Snel vertrokken maar toch de hele route even bekeken. Vanaf het pad iets afgeweken en te laag uitgekomen, wat ik uiteindelijk zag door de open plek ten zuiden van m'n route, 30" verloren. Frustrerend begin, maar ik kon het van me af zetten.
2) Op hoogte gebleven en precies goed bij de post uitgekomen. Kan me deze leg helaas niet goed meer herinneren, maar blij dat ik hier geen fout maakte.
3) Op kompas. De verdichtingen, maar zeker ook de steenveldjes waren erg goed herkenbaar. Het terrein lijkt op de kaart moeilijker dan het in werkelijkheid is. Desondanks een mooi uitdagend begin.
4) De hele leg gewandeld, precies tussen de verdichtingen door. Geen problemen.
5) Ik twijfelde of ik meteen moest klimmen naar het vervallen pad of geleidelijk er naar toe moest lopen. Toch voor het laatste gekozen, en niet verkeerd. Het laatste stuk via de cultuurgrens en een stukje pad naar de post. Goede leg :)
6) Lastige routekeuze, eigenlijk wilde ik nog een pad hoger pakken maar dat was teveel klimmen. Geen slechte keuze, maar nog beter was geweest om via het open veld het noord-zuid pad net ten westen van post 8 op te pakken voor een makkelijke route in het laatste gedeelte van de leg.
7) Op kompas en in het laatste deel preciezer gaan kaartlezen waarbij de open plek net ten zuiden van de lijn erg hielp. Geen problemen. Tot hier 23'52" onderweg en maar 2'40" achter de nr. 1.
8) De lange leg naar 9 voorbereidend liep ik wandelend de heuvel op. Ik dacht precies door de insnijding te lopen, maar ik zat toch iets oostelijker. Daardoor raakte ik verward toen ik de kleine paadjes kruiste en begon wat door het groen te dolen. Uiteindelijk kon ik vinden waar ik zat en had ik de post zo, wel 1'20" verloren.
9) Zelfs tijdens de uitvoering twijfelde ik nog aan m'n keuze, maar ik zag echt geen betere tijdens de wedstrijd (als je iets beters ziet, comment!). De klim in het laatste stuk was erg zwaar, met op de grond veel kaphout.
10) De contour volgend. Toch iets te laag uitgekomen, 15".
11) Op weg naar 9 had ik deze voorbereid, maar de uitvoering was niet helemaal zoals gepland. Tijdens het klimmen over de weg rond de hoogste top dacht ik dat het beter zou zijn om toch iets eerder af te dalen, dus deed ik dat. Ik was alleen al verder dan ik dacht, zodat ik toch m'n oorspronkelijke route volgde. Op het pad aangekomen moest ik even stilstaan omdat ik niet precies wist waar ik nu zat. Daarna moest ik nog twee keer stilstaan (net na de splitsing van drie paden waar ik de middelste in z-o richting neem) tot ik eindelijk gevonden had waar ik was. Daarna ging de uitvoering goed, al was ik wel langzaam in de ruige afdaling. Het laatste deel toch het beekje gevolgd omdat de ondergroei er te belemmerend uitzag. M'n routekeuze op zich was niet slecht, alleen verlies ik door twijfelen en langzaam lopen zo'n 3'30" op de snelste tijd.
12) Ik wilde de oostelijke route nemen, maar net voor het stempelen van 11 zie ik ook de westelijke route, die minder stijging lijkt (!) te hebben. Ondoordacht neem ik die dan maar, slechte keus. Ik loop nog te ver door in het eerste gedeelte, wat 45" kost. Daarna geen problemen maar de steile klim en het omlopen kost veel tijd. Wel een veilige route met een makkelijk einde. Ter vergelijking: westelijke route - 85m stijging en meer omlopen, oostelijke route 55m stijging en directer. Westelijk is wel een groter stuk over paden.
[Deel 2]
13) M'n routekeuze was eigenlijk nog iets oostelijker om stijging te vermijden, maar het bos met de diepe geulen zag er goed beloopbaar uit. Zware klim, ook het steile stukje net voor de post.
14) Ik zat er bij de klim naar 12 eigenlijk al doorheen, maar nu zag ik dat dit stukje klimmen eigenlijk het laatste was, met daarna alleen maar dalen. Geen problemen met deze leg.
15) Leuk gedetailleerd reliëf met goede zichtbaarheid. Een groot verschil met de rest van de kaart. Geen problemen.
16) M'n plan was om af te dalen tot het pad langs de meren en vanaf daar weer omhoog naar de post. Op zich een goede uitvoering, alleen liet ik me iets teveel afwijken en daalde ik te snel. Jammer dat ik alles door het groen heen liep terwijl iets noordelijk van de cultuurgrens mooi wit bos was. Laatste stuk was zwaar, ook nog iets te ver door geklommen. 10".
17) Het idee was goed, maar ik liep toch iets te ver om, kostte 20". Verder geen problemen.
18) Goede richting tot het oversteken van het pad, waar ik m'n richting om onbekende reden verander. Ik zie de stenenveldjes maar kan niet meteen goed zien waar ik zit, tot ik doorheb dat 18 eigenlijk in een insnijding staat en ik probleemloos naar de post loop. 35".
19) Goed geconcentreerd, met alleen een kleine twijfeling in het laatste deel van de leg waar het groener is dan ik verwacht.
20) Als ik op m'n horloge kijk zie ik dat het mogelijk is om binnen de 10min/km te finishen. Natuurlijk gaat het dan mis en zodra ik even kwijt ben waar ik precies zit ga ik stressen en zoeken. Ik herpak me uiteindelijk doordat ik de paadjes van eerdere lopers zie en die volg tot de post. 1' verloren nog eens.
21) Snel en goed.
F) Meer tevreden dan gisteren, al weet ik dat ik fysiek en technisch nog veel te veel heb laten liggen. Onervarenheid in dit soort terrein, denk ik. Wel fantastisch om in zo'n gebied te lopen.

Running warm up/down 9:24 [1] 1.22 km (7:42 / km) +5m 7:33 / km
ahr:128 max:139 shoes: Asics Gel Cumulus 12

Strompelend terug naar de auto met Wouter.
10 PM

Saturday Apr 23, 2011 #

Strength 8:00 [3]
slept:8.0

10 AM

Hiking

Op en rond de Ballon d'Alsace met papa en mama. Mooi uitzicht en zelfs nog sneeuwballen gegooid bij een sneeuwveldje :)
3 PM

Running warm up/down 11:54 intensity: (35 @1) + (4:33 @2) + (6:46 @3) 1.31 km (9:06 / km) +121m 6:13 / km
ahr:153 max:174 shoes: Inov-8 Oroc 340

Warming-up met Peter en Wouter. Lekker klimmetje :)

Orienteering race 1:00:47 intensity: (13 @1) + (1:33 @2) + (9:31 @3) + (15:39 @4) + (33:51 @5) **** 7.72 km (7:53 / km) +365m 6:22 / km
ahr:178 max:189 28c shoes: Inov-8 Oroc 340

3 Jours de Paques - Dag 1, H21A, afstand 6.34km.

Buchberg 230411

Splits

Tot de helft een technisch en conditioneel goede wedstrijd, daarna ging ik fouten maken en het laatste kwartier was alle snelheid er ook compleet uit. Een grote fout van 4'30" verpestte m'n wedstrijd uiteindelijk. Warm en zonnig weer.

1) Lastige routekeuze en mijn route was niet helemaal optimaal denk ik. Iets te lang op het grote pad gebleven en te ver gedaald. Daarna vanaf de kruising van de vervallen paden wederom iets teveel gedaald t.o.v. de optimale route.
2) De beste leg vandaag; perfect op de grote weg uitgekomen en vanaf daar op hoog tempo afdalend doorgestoken en precies bij de hoek van het veld uitgekomen. M'n planning was om het pad over het veld met ondergroei iets noordelijker te pakken, maar dit was nog beter. Het laatste stuk was eenvoudig.
3) Goed kompasrichting gehouden over het laatste stuk met weinig aanknopingspunten. Een beetje getwijfeld maar toen ik de 'afgrond' begon te zien wist ik dat ik goed zat.
4) Lastig om precies te bepalen waar ik zat, maar de post was vrij eenvoudig. Vegetatiegrens was een belangrijk markant punt. Zwaar klimmetje.
5) Gemene leg met behoorlijk wat flauwe stijging. Via het beekje (eigenlijk alleen een greppel) naar het open veld. Kleine twijfeling voor de post maar niet meer dan 5" verloren.
6) Kompas en de paadjes door het veld met ondergroei gevolgd. Duidelijk aanvalspunt was de verdichting ten noord-oosten van de post. Slechte zichtbaarheid maar geen tijd verloren behalve met langzaam lopen en twijfelen.
7) Op kompas en met behulp van de twee paadjes die ik moest oversteken geen moeilijkheden met deze post.
8) Geen goed plan, ik wilde eigenlijk zo snel mogelijk dalen. Dat resulteerde in weinig op de kaart kijken maar alleen richting houden. Bij het veld moest ik even stoppen en kijken waar ik was, daarna weer op dezelfde manier verder. Dat herhaalde zich nog een keer bij het oversteken van de beekjes. Geen goede leg, ook al is het geen echte fout te noemen.
9) Wat langzaam en twijfelend heuvelop doorstekend, maar ik kwam goed uit.
10) Kleine parallelfout; ik verwarde het vervallen pad (compleet uitgetrapt) met het grotere pad en begon het te volgen om daarna erin te steken. Gelukkig had ik snel door dat ik fout zat en kon ik corrigeren. 30" verloren.
11) Ik moest mezelf dwingen om de contouren te lezen, maar toen ook foutloos de post gevonden.
12) Langzaam heuvelop.
13) Weer langzaam heuvelop, maar verder een goed uitgevoerde leg.
14) Mooie afdaling en precies uitgekomen waar ik wilde. Het laatste deel was een hel, een ontzettend steile heuvel waar ik amper bovenop kwam.
15) Expres iets langer doorgelopen over het pad. Makkelijke leg.
16) Verward door de paadjes stop ik te vroeg en ben compleet kwijt waar ik ben. Uiteindelijk herken ik het door naar de andere kruising te lopen. Teveel afleiding van andere lopers en te gehaast. 1'10" verloren.
17) Nu wel geconcentreerd. Goede uitvoering van de leg.
18) Rare routekeuze, maar niet slecht achteraf denk ik. Ik zag de klim naar 19 en begon me vast voor te bereiden.
19) Naar het kleine paadje gelopen en daar aangekomen zag ik dat er al een klein paadje naar boven liep, gemaakt door andere lopers. Deze gevolgd maar ook goed op kompas gelet. Toch wat twijfeling dicht bij de post omdat ik het groepje stenen niet zag. 20".
20) Kleine afwijking, te gehaast. 15".
21) Het veld overgestoken, waar de parallelfout begon. Ik dacht af te dalen via de oostelijke insnijding (met beekje) en het paadje iets oostelijker op te pakken. Vanaf daar doorgestoken en niet echt kaartgelezen tot ik een ander paadje kruiste. Daar dacht ik precies op de lijn te lopen en dus legde ik mijn kompas voor het laatste stukje. Niet beseft dat ik afweek en niet 90 graden van het pad wegliep zoals zou moeten (en dus m'n kompas negeren), dan was de fout onbestraft gebleven. Nu liep ik niet recht op de post af en begon ik al snel te twijfelen. Relocatie was helaas wat lastig en ik bleef maar ronddolen tot ik bij een andere post uitkwam. Na een tijdje kon ik deze gelukkig terugvinden op de kaart en vanaf daar was mijn post snel gevonden. 4'15" verloren. Ik was te gehaast in deze leg en nam geen tijd om echt goed te kijken waar ik precies zat bij het oversteken van het veld.
22) Wandelend omhoog, alle snelheid was eruit en ik voelde plotseling hoe moe ik was. Hier dacht ik ook aan de long distance van morgen en verloor ik wel wat vertrouwen :') Nog iets te ver doorgeklommen en plots de post links van me gezien. 15".
23) De paadjes gevolgd, maar ik te lang door het groen gelopen en teveel geklommen. Nog bijna een fout toen ik over het pad in zuidelijke richting begon te lopen, maar ik had het gelukkig door.
24) Slechte routekeuze om via het hek te gaan, oostelijke route was beter geweest.
F) Nog wel een eindsprint, maar met een ontevreden gevoel. Eigenlijk wat verbaasd om maar 7' achter de winnaar te zitten met zo'n slechte race. Wel ontzettend tevreden over het eerste gedeelte, tot post 9 en in mindere mate tot 15.

Running warm up/down 12:07 intensity: (11:42 @1) + (25 @2) 1.75 km (6:57 / km) +13m 6:42 / km
ahr:128 max:142 shoes: Asics Gel Cumulus 12

Rustig terug naar de auto met Niels-Peter en Wouter.
10 PM

Friday Apr 22, 2011 #

7 AM

6 PM

Running 34:06 intensity: (33:47 @1) + (19 @2) 5.34 km (6:23 / km) +40m 6:09 / km
ahr:120 max:141 shoes: Asics Gel Cumulus 12

Rustige training met Niels-Peter na de autoreis. Voelde goed :)

Strength 8:00 [3]

Thursday Apr 21, 2011 #

slept:6.5

5 PM

Running 1:03:00 [3] 10.9 km (5:47 / km) +10m 5:45 / km
shoes: Asics Gel Cumulus 12

Iets later op de dag gaan lopen, maar het was nog steeds warm. 3x5' op AD met 2'30" pauze. Voelde goed ondanks de warmte. Achillespees wat gevoelig na 3e interval maar trok bij de cooling down snel weg. (afstand+tijd+hs wordt nog geupdate)

Wednesday Apr 20, 2011 #

12 PM

7 PM

Cycling 1:11:29 intensity: (51:00 @2) + (20:29 @3) 28.5 km (23.9 kph) +40m

Rondje Deventer, 's avonds toen het eindelijk wat koeler was. Ik had een mooi rondje gepland, met achteraf iets teveel zandpaden. Niet echt fijn omdat ik net m'n banden keihard had opgepompt. Ongeveer op 2/3 raakte ik de weg kwijt en kon 'm ook niet echt meer terugvinden. Ik wist welke kant ik op moest maar alle paden liepen dood en ik had geen zin om terug te fietsen :') Uiteindelijk maar via een stuk bos en door een weiland naar de dichtstbijzijnde weg gelopen met fiets, wat de afrit Deventer-Oost bleek te zijn. Ik moest nog even een hek openbreken maar toen ik ook eindelijk weer fietsen. Daarna op wat hoger tempo terug naar huis. Uiteindelijk iets intensiever gefietst dan ik vooraf gedacht had, maar het ging vooral om de mooie (zomer)avond :)