Register | Login
Attackpoint - performance and training tools for orienteering athletes

Training Log Archive: Miss Green

In the 31 days ending Jul 31, 2009:

activity # timemileskm+m
  Löpning20 20:22:00 29.2 47.0
  OLTävling6 8:34:00 34.8(14:46) 56.0(9:11)
  Styrka7 4:00:00
  OL5 3:45:17 18.97(11:53) 30.53(7:23)
  Crosstrainer3 3:43:00
  Cykling Racer1 2:20:36 39.36(16.8/h) 63.34(27.0/h)
  Paddling1 2:00:00
  Total27 44:44:53 122.33 196.87

3:20
0:00
» now
WeThFrSaSuMoTuWeThFrSaSuMoTuWeThFrSaSuMoTuWeThFrSaSuMoTuWeThFr

Friday Jul 31, 2009 #

OLTävling race (FjällOL/Tänndalen) 2:23:00 [4] 17.64 km (8:06 / km)
ahr:159 max:171

Dag 2/Jaktstart. Vi går ut som 3a, 10min efter ledarna o 2min upp till 2orna. Över 7km till första kontrollen, uppför ibörjan sen planade det ut o vi sprang längs Anderssjön o sen några tjärnar - fint - vi kom ifatt 2orna o lite D21or (de har samma bana), kommer till en bäck och blir tvungna o bada lite - det va kallt - vi kör ihop med de andra ett tag, men sen ökar vi för nu börjar vi frysa - det går lite för sakta - en 5km sträcka mot lillskarven - vi kommer loss o drar uppåt på kanten - vi ska ha en liten göl - plötsligt får vi syn på en kontroll vid lite vatten o vi måste bara dit o kolla om det är vår (urkorkat för egentligen vet vi att vi typ har 1km kvar till våran), tittar upp mot berget o jag får syn på en sten (gölen ska va bredvid stenen) o där står en gubbe o glor åxå, måste vara en funktionär. Vi drar oss upp mot stenen o gubben, plötsligt ser vi att gubben går iväg med en kontroll under armen - men hallå, du kan väl inte ta in kontrollen nu, det är massa lag kvar!!! helt paffa står vi o glor men så vänder sej Jac om o där är ju vår kontroll (gubben satte antagligen ut kontroller till imorrn). Resten är en fin utsikt o nedför berget mot mål - denna etapp kändes rätt stabil, det var det där strulet vid gölen, resten helt ok. Vi passerade även tätduon - Yes!

Thursday Jul 30, 2009 #

OLTävling race (FjällOL/Hamra) 2:35:00 [4] 16.86 km (9:12 / km)
ahr:159 max:177 shoes: Inov 8 Mudclaw

Mix Lång klass med Jac. Då stod vi på startlinjen då, benet fullsmetat med voltaren, speakern snackar om nån björn dom såg igår, o jag sneglar på patrullerna bredvid - så vältränade de ser ut o jag tittar framåt o ser en slalombacke o jag vet att på kartan som ligger vid fötterna är banan ca 17km - Yes vad kul försöker jag tänka. Börjar som jag brukar börja - sakta sakta uppför, flåsandes o alla springer förbi - jac hoppar o studsar lätt bredvid o undrar lite piggt hur det känns- efter några km så kommer benet igång o flåset med, ner i skogen o tar ett par kontroller sen en sträcka på 4km, upp på berget o bort till svansjön, vi susar förbi patrull efter patrull, dessvärre har vi svårt att få grepp om berget o det blir en liten sväng - o liten på en 50 000del blir sisådär en 8min, bara att ta nya tag, vi får se både renar o en stor älg på fjället, sen ska vi ner i fjällbjörken till en liten höjd - o som i verkligheten är gigantisk, vi får den bra o sen till en bäckkrök, där samlas nästan alla patrullerna o är förvirrade åt vilket håll man ska gå, vi väljer fel först o velar o velar sen beger vi oss neråt o där är den, om vi bara hade stannat upp direkt o tänkt till så hade vi fattat det, men men , en lång skråsträcka i skogen, vi väljer strecket (borde gått ner till stig) eftersom vi är nybörjare, vi passerar 8 liftar o huvudena är inte så brighta när vi ska hitta den lilla höjden på slutet, men vi kommer imål o är nöjda trots bommarna - o benet höll - då är det bara o köra på - kul!

Wednesday Jul 29, 2009 #

Note
(injured) (rest day)

Aj aj aj mitt ben - försöker röra det så lite som möjligt, vi åker upp till Tänndalen. Tvekar om vi ska försöka byta klass till mix kort (ca 10km/dag istället för 18), men efter lite resonerande med Jac så kommer vi fram till att vi startar så får vi se hur det går - för går det inte så kommer det inte att gå att springa 10km heller. Laddar med kylsalva o imorrn blir det voltaren o lite jävlar anamma.

Tuesday Jul 28, 2009 #

OLTävling race (OK Hällen) 54:00 [4] 4.5 km (12:00 / km)
ahr:172 max:191 (injured) shoes: Icebug Spirit olx

Medel, planen är att gå ut i sån fart så man inte bommar. Startar bra o får ettan, sen tuffar det på riktigt bra o benen känns bra, tar de första 8a kontrollerna utan några större problem (ledde här med två min), sen ska jag ut på en lite längre sträcka - tvekar om jag ska gå på strecket eller gå ut på stig, det blir varken eller, känner att jag drar snett o att jag börjar tappa kartkontakten - tror ändå att jag ska bli uppfångad av den stora stigen - vilket jag misslyckas med - innan jag läst in mej så har jag hamnat toksnett - får korrigera detta o tappar 3min - sen är det som att dra ner en nattsvart rullgardin - inget funkar o jag har lust att bara backa tbx tiden ett tag - dessutom slår jag i låret tokmycket i en sten - nej..fy vad bedrövligt detta slutade - låret värker o är svullet o jag som ska till fjälls....

Löpning warm up/down 15:00 [2]

Värmer lite

Monday Jul 27, 2009 #

Crosstrainer intervals (4min) 24:00 [5]
ahr:150 max:180 shoes: Puma Complete Eutopia

Crosstrainer 55:00 [2]
shoes: Puma Complete Eutopia

När andra sprang sprintSM så va jag hemma o höll igång crosstrainern. Eftersom intervallpasset misslyckades igår så gjorde ja ett försök igen, nu gick det hyfsat - My hjälpte till o försökte andas lika högt o med lika hög frekvens - det blev som en liten tvåmanskör. Skönt genomsvett!

Sunday Jul 26, 2009 #

Löpning (Butbro/skog) 51:00 [3]
ahr:148 max:174 shoes: Inov 8 Mudclaw

Löpning (4min7skog) 24:00 [4]
shoes: Inov 8 Mudclaw

Tänkte köra 4min i skog idag- planen var att springa på teknikslingorna från enroten - märkte att det var riktigt svårt att komma upp i puls trots att jag inte kände mej särskilt sliten från igår - hoppade då över det här med att läsa på kartan o körde bara lite i skogen, kom bara upp i tröskel - men jag gav mej inte ut på stig utan tänkte att om det ska bli nån sorts kvalité idag så är det bara att köra på i blåbärsriset o träna o lyfta fötterna.

Saturday Jul 25, 2009 #

Löpning race (Motala/Baltzarloppet) 1:43:00 [4] 21.0 km (4:54 / km)
ahr:178 max:185 shoes: Saucony Progrid Paramount

Drog till Motala för att få ett långpass i benen. Planen var att springa på tröskel så länge jag orkade, men efter ca 300m var pulsen redan uppe i 180, låg där o tänkte att jag kör väl på. Det kändes riktigt bra - var pigg i mitten o det kändes skönt men sen blev det typ soppatorrt eter sissådär en 16km - då sjönk pulsen o farten betydligt - banan var riktigt kul med mkt stig o fint längs vattnet.

Löpning warm up/down 20:00 [2]
shoes: Saucony Progrid Paramount

Uppvärmning. Nedjogg blev det ingen eftersom min hejarklack ville hem, efter att ha hejat i starten o vid varamobadet o sen vid mål.

Friday Jul 24, 2009 #

Note
(rest day)

Vila ska man visst göra åxå

Thursday Jul 23, 2009 #

Styrka (Gymmet) 55:00 [3]
shoes: Puma Complete Eutopia

Lunchstyrka igen - det blev lite av varje - ungefär som en sallad.

OL (Valla/Lambo) 38:30 [4] 6.4 km (6:01 / km)
ahr:175 max:185 shoes: Inov 8 Mudclaw

Sprang två sprintar på em, en i Valla (2008)- bra flyt o hyfsad fart, o Lambo (2009) där jag trasslar in mej o fastnar på ett par ställen, måste vända runt - typiskt. Men allt som allt så kändes de båda OK, ville ligga på tröskel o det kändes bra.

Löpning warm up/down (Asfalt) 35:00 [2]
shoes: Inov 8 Mudclaw

Jogg till Valla o tbx o så nedjoggen

Wednesday Jul 22, 2009 #

Löpning (Stig/Valla) 55:00 [3]
ahr:158 max:187 shoes: Saucony Progrid Paramount

Löpning intervals (4min) 24:00 [5]
shoes: Saucony Progrid Paramount

Kände mej seg o slö när jag gav mej iväg, men efter ett par uppvärmningsintervaller så släppte det o det blev ett riktigt skönt jobbigt pass, klarade att komma upp i 185-187 på intervallerna o de två sista så va jag riktigt mör i bena. Men så nöjd efteråt!

Tuesday Jul 21, 2009 #

OL (Löfstad) 25:30 [4] 3.0 km (8:30 / km)
ahr:166 max:177 shoes: Inov 8 Mudclaw

Åkte till Löfstad o sprang om kortDM 2003, D35. Då: hittade inte 1an - sen tog jag mej runt på en totaltid av 44min (segrarinnan mamma Lindberg hade 31,5min). Nu: kändes rätt segt i början o sen blev det grönt på slutet - men tekniken satt fint, OLbiten kändes lätt - försökte tuffa på i bra fart, det är svårt - men det är bara å träna på det så kommer nog farten åxå. Känner mej mils bättre i OLtekniken nu o mils bättre i löpningen - jaha då kanske träning funkar!

Löpning (Skog/väg/stig) 40:00 [3]
ahr:152 max:171 shoes: Inov 8 Mudclaw

Lite uppvärmning o sen tog jag o Jac banan baklänges - vi hoppade det gröna partiet.

Styrka (Gymmet) 1:00:00 [3]
shoes: Puma Complete Eutopia

Lunchen blev att lyfta skrot - så stark jag kommer o bli

Monday Jul 20, 2009 #

Löpning (Valla/stig) 51:00 [3]
ahr:160 max:188 shoes: Saucony Progrid Paramount

Löpning intervals (4min) 24:00 [5]
shoes: Saucony Progrid Paramount

jaha, då va det dax igen - det börjar bli en riktigt rolig vana nu! Kändes kanon - nu kom jag upp bra i puls o blev inte helt tokstum. kul. Härligt väder åxå!

Sunday Jul 19, 2009 #

Löpning (Butbro/stig) 15:00 [2]
shoes: Inov 8 Mudclaw

OL (Butbro) 41:00 [3] 5.0 km (8:12 / km)
ahr:166 max:176 shoes: Inov 8 Mudclaw

Ville ut på en karta, det blev Butbro. Tog några trimmisar, men det va rätt bökigt o blött så det va rätt besvärligt o trycka på. Blev lite mesfart stället, o blött blött.

Saturday Jul 18, 2009 #

Paddling (Bråviken) 2:00:00 [2]

Jac o jag hyrde oss varsin kajak i Norrköping. Vi hoppade i dem i strömmen o gav oss iväg, ut förbi hamnen o ut till Lindöbadet - riktigt stora vågor där ute - kul o glida på. Vi tog ett litet break o sen fortsatte vi tbx mot stan - vi fortsatte in förbi Palace o upp till vattenfallet - häftigt att se stan från detta håll. Det var inte alls så svårt att paddla kajak som jag trodde - ok, vi hade nybörjarkajak - breda o stabila. Kul var det!

Crosstrainer (Hemma) 46:00 [2]
ahr:151 max:184 shoes: Puma Complete Eutopia

Intervaller på Crosstrainern hemma - denna gång var det nästan kul - lättare o komma upp i puls - sjukt jobbigt. Axlar/rygg blev helt slut i fm o nu tog benen slut - ojojoj kan knappt röra mej.....

Crosstrainer (4min) 24:00 [5]

Friday Jul 17, 2009 #

Note
(rest day)

Vila!

Thursday Jul 16, 2009 #

Löpning (Asfalt) 1:08:00 [3]
ahr:154 max:172 shoes: Saucony Progrid Paramount

Kände mej rätt sliten idag - funderade på att vila, men ville ändå ut i det fina vädret nu när man jobbar, tänkte att jag börjar jogga ett tag så får jag se hur det funkar. Tog delar av figges backrunda o det kändes bara bättre o bättre i kroppen - skönt det.

Styrka (Inne) 10:00 [3]
shoes: Saucony Progrid Paramount

Höll på att glömma denna viktiga del - efter löpningen tog jag lite hantlar o körde lite "snabb upp på bänk"

Wednesday Jul 15, 2009 #

Löpning (Butbro Stig/Skog) 51:00 [2]
ahr:153 max:183 shoes: Inov 8 Mudclaw

Löpning intervals (Stiig/Skog) 24:00 [5]
shoes: Inov 8 Mudclaw

Vaknade idag med ruggig träningvärk efter gårdagen - känner mej riktigt seg i kroppen. Är i Butbro på em o joggar iväg för att köra 4min. Otroligt seg i uppvärmningen - börjar sen med mina uppvärmnings intervaller - i skogen tar det stopp - blåbärsris fyllda med blåbär upp till midjan - har svårt att komma upp i puls där - drar då ut på lite större stigar o då går det bättre. Inte lika lyckat pass som sist jag körde 4min men jag är ändå nöjd mtp hur seg o stel jag va i början o finare inspirationsställe är svårt att hitta.

Tuesday Jul 14, 2009 #

Styrka (Gymmet SKL) 1:00:00 [3]
shoes: Puma Complete Eutopia

Det blev en lunch som bestod av att lyfta vikter o pressa lite maskiner.

Cykling Racer (Slätten) 2:20:36 [3] 63.34 km (27.0 kph)
ahr:127 max:143 shoes: Crescent Racer Deca

Det va länge sen jag rullade på racer, men eftersom jag är en solkskenskörare så måste jag vänta in bra väder åxå. Rullade Malmslätt-Västerlösa-Maspelösa-Ljung-AB-Berg-Ledberg-Lambo. Härligt att komma ut på vägarna igen - o jag lyckades pricka in två broöppningar Ljung o Berg. Det va rätt ok med dessa stop för då fick rumpan vila lite.

Monday Jul 13, 2009 #

Löpning (Valla/Stig) 55:00 [2]
ahr:159 max:187 shoes: Saucony Progrid Paramount

Löpning (Stig) 24:00 [5]
shoes: Saucony Progrid Paramount

Jogg till Valla o sprang 4min igen - denna gång kändes det kanon - kom upp i puls o det va inte alls så panikartat obehagligt som förut. .Nöjd o glad joggade jag tbx hemåt

Styrka (Hemma) 15:00 [3]

Höll i lite hantlar

Sunday Jul 12, 2009 #

OL (Sprint/Finspång) 21:25 [4] 3.53 km (6:04 / km)
ahr:166 max:179 shoes: Inov 8 Mudclaw

Sprang H21banan från SprintDM 2007 - var inte upplaggd för en massa seriös uppvärmning, så jag segade mej fram till starten o tänkte att jag värmer upp i början av banan - en rolig bana, det kändes bättre o bättre med löpningen - det blev en behaglig tur utan total utmattning - för nu ska jag ju springa en medel åxå.

OL (Nyhem) 33:00 [4] 4.0 km (8:15 / km)
ahr:152 max:175 shoes: Inov 8 Mudclaw

Åker till Nyhem efter sprinten o tänker springa D21medelbanan från i våras. Börjar riktigt bra o får kontrollerna bra - hittar mkt bättre/snabbare stråk nu än då - men på långsträckan blir jag osäker när jag inte får de hållpunkter jag tänkt att se - tvekar o blir långsam, men sen visade det sej att jag kom fram fint mot kontrollen, måste våga lite mer på mej själv o framförallt på kompassen, får 10an o sen.... precis som på tävlingen ....helt lost på väg till 11an...o där står Jac på en bergsknalle o ser lika förvirrad ut han..vi försöker att förstå det hela men det slutar med att vi ger upp o joggar tbx till bilen. Synd att få ett sånt slut nu när början gick bra. Att det ska va så svårt där bland bergen...ska ta o ut o plocka blåbär där kanske o kolla läget lite nogrannare.

Löpning warm up/down 15:00 [2]

Saturday Jul 11, 2009 #

Crosstrainer (Hemma) 46:00 [2]

Crosstrainer intervals (4min) 28:00 [5]
ahr:144 max:180 shoes: Puma Complete Eutopia

Idag va högra höftböjaren sliten o så regna det så jag blev övertalad av Jac att köra passet på crosstrainern hemma - det är jättekul att köra 4min på ellipsen sa han - jodå, man kommer visst upp i samma höga fina puls, bara att trampa tillräckligt fort så...
Ja, då va det bara att hoppa upp o börja värma - men pulsen ville inte öka särskilt, körde sen några uppvärmningsintervaller o då börja ja faktiskt komma upp mot 170 iaf. Pressade som en tok - o jag blev helt slut så jag hoppas det gav lite trimmning - men om det va kul? kändes som ett plågsamt djurförsök - där jag va djuret som plågades och mot alla odds lyckades överleva.
Avslutade med mkt lite styrka

Styrka (Hemma) 10:00 [3]

Friday Jul 10, 2009 #

Löpning (Tinnerö/Vidingsjö) 2:20:00 [3] 26.0 km (5:23 / km)
ahr:154 shoes: Saucony Progrid Paramount

Ett långpass var tanken - drog runt rosenkällasjön sen in vid "slalombacken" tar slutet på 2,5an sen milen o ut igen vid backen o så hemmåt - blev lite väl långt sa kroppen på slutet.

Thursday Jul 9, 2009 #

Löpning (Tinnerö) 46:00 [3]
ahr:155 max:183 shoes: Saucony Progrid Xodus

Löpning intervals (Tinnerö) 32:00 [5]
shoes: Saucony Progrid Xodus

Regn. Tar mej runt Rosenkällasjön o runt förbi fröberget o hemåt. Trimmar på V02 max, känns som det ska - jobbigt

Styrka (Hemma) 30:00 [3]
shoes: Puma Complete Eutopia

Kör lite benstyrka o armstyrka efter intervallerna.

Wednesday Jul 8, 2009 #

OLTävling race (Tjust/Dag2) 1:06:00 [4] 6.5 km (10:09 / km)
ahr:169 max:182 shoes: Icebug Spirit olx

Dag 2. Hoppas på uppehåll för att få en liten chans till att kunna läsa på kartan, men regnet börjar när jag joggar till start. Tar det riktigt lugnt för att försöka kunna läsa kartan- vet inte men tycker det går mikroskopiskt bättre idag - snurrar alldeles för mycket vid kontrollerna, de va dåliga med att öppna ringarna så branter mm var överritade vilket jag inte såg först. Ett bedrövligt lopp även idag.

Löpning warm up/down 20:00 [1]
shoes: Icebug Spirit olx

Värme lite o joggade ner lite.

Tuesday Jul 7, 2009 #

OLTävling race (Tjust/Dag1) 1:08:00 [4] 6.5 km (10:28 / km)
ahr:169 max:187 shoes: Icebug Spirit olx

Tjust - brukar vara riktigt bra o fin orientering. Nu var det regn och en karta så plottrig på 15000del att man inte såg ett smack. Jag gnuggade o gnuggade på kartan för at få bort regnet - försökte läsa med förstoringsglas - men det immade - trodde att det blir nog bättre när jag vant mej, men icke - totalt hopplöst att få en bild av hur det såg ut. Bommade istort sett allt o fick stanna varenda gång för att läsa kartan - misslyckades med det ändå. bedrövligt.

Monday Jul 6, 2009 #

Note
(rest day)

Regnet det bara öser ner.. och jag inser att det nästan omöjliga har hänt...den där dragande sugande kraften som vill locka ut en o träna - den kommer aldrig - nej, idag stack jag knappt ut näsan -

Sunday Jul 5, 2009 #

Löpning (Valla/stig) 54:00 [3]
ahr:150 max:179 shoes: Saucony Progrid Paramount

Löpning intervals (Valla/stig) 24:00 [5]
shoes: Saucony Progrid Paramount

Joggar till Valla o springer stigrundan två varv - 4min står på programmet - känner mej riktigt sliten under joggen o när jag sen börjar med uppvärmningsintervallerna så stiger knappt pulsen alls - efter sisådär en 4st så släpper det lite o det går att pressa ur den gamla kroppen lite svett o flås - även om jag inte kom upp så högt så ligger jag över tröskel o då trimmas det ;)

Saturday Jul 4, 2009 #

OLTävling race (Tjoget) 28:00 [5] 4.0 km (7:00 / km)
ahr:183 max:190 shoes: Icebug Spirit olx

Tjoget. Vi anländer till flygfältet o solen gassar. Starten med Cissi går o sen kommer regnet. Cissi springer riktigt bra mot gubbarn o är drygt 3min efter, sen rullar det på o på str6 sticker nyförvärvet "Karl-Oskar" ut o han visar verkligen att han känner sej bekväm i fina LOKkläder o dundrar in som 7a 7minefter, steget före en klunga. Jag skumpar iväg o försöka hänga med så gott det går, sladdar dock mer o mer - måste erkänna att luftrören inte är helt återställda efter den grymma förkylningen - tappar fyra platser till 11 o tappar en min på täten - är dock hyfsat nöjd o som tidigare år - Tjoget är Kul! Efter många tunga återbud i laget så blev vi 8a efter en brutalt bra sistasträcka av martinsson - som även klämde sej förbi TGOK - snyggt jobbat.

Löpning warm up/down (asfalt) 20:00 [2]
shoes: Icebug Spirit olx

värmde lite o tog en kvart till nedjogg

Friday Jul 3, 2009 #

Löpning (Valla/Ryd) 1:08:00 [3]
ahr:150 max:166 shoes: Saucony Progrid Paramount

Då är man hemma igen efter två veckor i Idre. Joggade till Valla i småregnet o sprang runt o bort till rydfemman o tillbaks igen. Kändes ok.

Thursday Jul 2, 2009 #

OL (FjällOL) 1:05:52 [4] 8.6 km (7:40 / km)
ahr:181 max:161 shoes: Inov 8 Mudclaw

Med kortbraller, solbrillor o linne sprang jag D21/FjällOL banan, den jag gick på tävlingen. Helt underbart fint o vädret gassande sol - miss att vätskebältet var kvar i stugan.

Löpning (skog) 42:00 [3]
ahr:151 max:176 shoes: Inov 8 Mudclaw

Efter fjällOLbanan åkte vi till Idrefjäll för att bada i poolerna - o korkad som man är så fick jag för mej att sticka ut o köra 4st 4min - men så varmt o jobbigt det blev, kom knappt upp över tröskel - nej jag joggade ganska snart tbx till plurret.

Wednesday Jul 1, 2009 #

Löpning (Idre/Stig/skog) 50:00 [3]
ahr:154 max:183 shoes: Inov 8 Mudclaw

Löpning intervals (vitmossa) 32:00 [5]
shoes: Inov 8 Mudclaw

Efter en härlig sväng i Norge med bad joggade jag iväg på lederna vid foten av städjan, sen körde jag lite 4min i vitmossan o så jogg tbx mot gränjesåsen.

Note

Slemmet i luftrören o snoken vill inte lämna kroppen - det biter sej fast som en igel.